Fakta  og næringsinnhold i krabbe

Cancer pagurus - Taschenkrebs
 

Sesong: August - Desember.
Krabben er mellom 14 og 20 cm stor. Mesteparten veier fra 0,4 - 0,8 kg. Krabben kan n?en skallbredde p?30 cm og veie opptil 5 kg

Utberedelse
Krabben lever langs kysten, nord til vesterålen,  p?dyp ned til 50 m.          I Norge tas de største fangstene langs kysten i Midt Norge. I 2004 ble det fisket rundt 4000 tonn krabbe

Hunnkrabben har bredere haleklaff enn hannkrabben, mens hannkrabben har større klør.Normalt gyter krabben om høsten annet hvert år etter at de er kjønnsmodne, vanligvis fra 5-års alderen. Hunnen bærer eggene med seg under halen vinteren over, inntil de klekkes p?forsommeren. Krabbelarvene lever pelagisk de første to månedene før de slår seg ned p? bunnen.
 

Vanlig fangstredskaper
Teine.

Anvendelse
Krabbe omsettes levende, kokt, renset i skall, dypfryst eller hermetisert.

Næringsinnhold
Krabbe er en god kilde til vitamin B12 og sink, i tillegg inneholder den en god del vitamin E.

Vitamin B12: har blitt kalt energivitaminet, og vitenskapens belegg for ?kunne bruke dette begrepet blir stadig sterkere. Er nødvendig for fordøyelsessystemet og nervesystemet, hjertet og musklene, og for nydannelse av blodceller. Den styrker motstandskraften, forhindrer blodpropp, fremmer vekst og apetitt

Sink: Sink er svært viktig for immunforsvaret og bidrar til ?bekjempe infeksjoner. Uten sink er kroppen ute av stand til ?reparere ødelagt vev og lege sår. Mineralet er ogs?viktig for normal vekst hos barn og puberteten.

Vitamin E: er en kraftig antioksidant, det vil si at den nøytraliserer en type stoffer som kalles frie radikaler. Disse kan være skadelige. Derfor beskytter vitamin E mot en rekke degenerative tilstander, for eksempel hjerte og karsykdommer, senilitet, artritt, diabetes, og muligens kreft og blodpropp. E vitamin fremmer fruktbarhet, beskytter mot forurensing. Kroppens motstandskraft og utholdenhet kan økes ved ?sise nok E vitamin.

KRABBE  NÆRINGSINNHOLD
VITAMINER
µg/100g
Vitamin A
4
Vitamin D
n.d
Vitamin B12
13,5
mg/100g
Vitamin E
6,3
Thiamin
0,05
Riboflavin
0,4
Niacin
1,7
Pantotensyre
0,7
Pyridoksin
0,32
AMINOSYRER
g/100g
Asparginsyre (ASP)
1,5
Treonin (Thr)
0,8
Serin (Ser)
0,8
Glutaminsyre (Glu)
2,4
Prolin (Pro)
0,8
Glycin (Gly)
0,9
Alanin (Ala)
0,8
Valin (Val)
0,8
Metionin (Met)
0,4
Isoleucin (Ile)
0,7
Leucin (Leu)
1,2
Tyrosin (Tyr)
0,7
Fenylalanin (Phe)
0,8
Lysin (Lys)
1,2
Histidin (His)
0,4
Arginin (Arg)
1,4
Tryptofan (Trp)
0,2
MINERALER OG
SPORELEMENTER
mg/100g
Natrium (Na)
550
Kalium (K)
244
Kalsium (Ca)
551
Jern (Fe)
1,8
Selen (Se)
0,2
Sink (Zn)
6,5
Mangan (Mn)
0,3
Magnesium (Mg)
63
Fosfor (P)
450
Kobber (Cu)
1,6
Kolesterol
142
FETTSYRER
%
14:0
2,5
16:0
15,2
16:1*
3,0
18:0
4,4
18:1*
6,8
18:2omega6
1,5
18:3omega3
1,5
18:4omega3
2,8
20:1*
6,6
20:4omega3
0,9
20:4omega6
2,1
20:5omega3
15,6
22:1*
0,0
22:5omega3
1,2
22:6omega3
16,5
Sum mettede
25,0
Sum monoener
16,9
Sum omega3
38,5
Sum omega6
4,0
g omega 3/100 g
0,5